پایان مذهب، آدمکشی و روزهای در پیش خرد
( The End of Faith: Religion, Terror, and the Future of Reason )
کتابی است نوشتهٔ سام هریس در خصوص دین سازمان یافته، تعارض بین ایمان مذهبی و اندیشهٔ منطقی و معضلات بردباری نسبت به بنیادگرایی مذهبی.
( The End of Faith: Religion, Terror, and the Future of Reason )
کتابی است نوشتهٔ سام هریس در خصوص دین سازمان یافته، تعارض بین ایمان مذهبی و اندیشهٔ منطقی و معضلات بردباری نسبت به بنیادگرایی مذهبی.
پایان مذهب، آدمکشی و روزهای در پیش خرد |
خلاصه کتاب پایان مذهب
کتاب پایان مذهب با یک گزارش ادبی از آخرین روز زندگی یک بمب گذار انتحاری آغاز می شود. در مقدمه ، سم هریس خواهان پایان احترام و بردباری نسبت به اندیشهٔ مذهبی است.
هریس در حالی که خطر افراطی های مذهبی را که اکنون به سلاح کشتار جمعی هم مسلح شدهاند را خاطرنشان میکند، میانه روی مذهبی را هم نقد میکند. زیرا به زعم او این زمینه ای است که در آن هرگز نمیتوان به قدر لازم با افراطی گری مذهبی مبارزه کرد.
سپس سم هریس با بررسی واقعیت هستی بحث را ادامه میدهد و نظریه آزادی عقیده را به چالش میکشد. زیرا به نظر او عقاید باید منطقی و بیانگر دنیای واقع باشند.
وقتیکه مذهب توانایی اثبات خود از طریق مدارک ملموس را ندارد، هریس ایمان داشتن را به یک بیماری روانی تشبیه میکند. هریس میپذیرد که «سلامت عقل در جامعهٔ انسانی است» اما میگوید: « این اتفاقی بوده که در تاریخ بشر، اعتقاد به شنیده شدن دعای شما توسط خالق جهان یک امر عادی به شمار میرود و اینکه فکر کنید خدا از طریق قطرات بارانی که به پنجرهٔ اتاق خواب شما میخورد با شما ارتباط برقرار میکند دیوانگی به شمار نرود.»
سپس سم هریس با یک سیر کوتاه در تاریخ مسیحیت به تفتیش عقاید، اعدام جادوگران و یهودستیزی اشاره میکند و از این گذشته، هولوکاست را هم نتیجهٔ منطقی مسیحیت میداند و میگوید: «عامداً یا سهواً، نازیها مأموران دینی بودهاند.»
از جنبه های بحث انگیز کتاب پایان ایمان ، انتقاد آن از اسلام است که هریس از آن با عنوان کیش مرگ یاد میکند. او پیوندی عمیق بین آموزههای اسلام و حملات تروریستی از جمله یازده سپتامبر میبیند و برای این مدعایش جملاتی مبنی بر استفاده از خشونت از قرآن نقل میکند.
هریس هم چنین به نقش سیاسی جناح راست مسیحی در ایالات متحده آمریکا و تاثیرش بر قوانین داروها، تحقیقات مربوط به سلولهای بنیادی و پیشگیری از شیوع ایدز در کشورهای در حال توسعه اشاره میکند. سپس هریس به عباراتی چون خیر و شر اشاره میکند و ادعا میکند اخلاق باید در جهت مسائلی چون شادی و نیک بختی انسان تعریف شود.
در نهایت هریس به معنویت میپردازد و میگوید تا زمانی که معنویت غربی مورد توجه باشد « ما بر شانه های کوتوله ها ایستاده ایم ». سپس به خودآگاهی اشاره میکند و شرح میدهد که چگونه انسان میتواند با به کار گرفتن تکنیکهای مدیتیشن مرز بین خود و طبیعت را از میان بردارد.
⭕️ لینک دانلود کتاب پایان ایمان
⭕️ لینک کمکی دانلود کتاب پایان ایمان
مطالب کانون آتئیست ها و آگنوستیک ها را از طریق شبکه های اجتماعی پیگیری نمایید:
کتاب پایان مذهب با یک گزارش ادبی از آخرین روز زندگی یک بمب گذار انتحاری آغاز می شود. در مقدمه ، سم هریس خواهان پایان احترام و بردباری نسبت به اندیشهٔ مذهبی است.
هریس در حالی که خطر افراطی های مذهبی را که اکنون به سلاح کشتار جمعی هم مسلح شدهاند را خاطرنشان میکند، میانه روی مذهبی را هم نقد میکند. زیرا به زعم او این زمینه ای است که در آن هرگز نمیتوان به قدر لازم با افراطی گری مذهبی مبارزه کرد.
سپس سم هریس با بررسی واقعیت هستی بحث را ادامه میدهد و نظریه آزادی عقیده را به چالش میکشد. زیرا به نظر او عقاید باید منطقی و بیانگر دنیای واقع باشند.
وقتیکه مذهب توانایی اثبات خود از طریق مدارک ملموس را ندارد، هریس ایمان داشتن را به یک بیماری روانی تشبیه میکند. هریس میپذیرد که «سلامت عقل در جامعهٔ انسانی است» اما میگوید: « این اتفاقی بوده که در تاریخ بشر، اعتقاد به شنیده شدن دعای شما توسط خالق جهان یک امر عادی به شمار میرود و اینکه فکر کنید خدا از طریق قطرات بارانی که به پنجرهٔ اتاق خواب شما میخورد با شما ارتباط برقرار میکند دیوانگی به شمار نرود.»
سپس سم هریس با یک سیر کوتاه در تاریخ مسیحیت به تفتیش عقاید، اعدام جادوگران و یهودستیزی اشاره میکند و از این گذشته، هولوکاست را هم نتیجهٔ منطقی مسیحیت میداند و میگوید: «عامداً یا سهواً، نازیها مأموران دینی بودهاند.»
از جنبه های بحث انگیز کتاب پایان ایمان ، انتقاد آن از اسلام است که هریس از آن با عنوان کیش مرگ یاد میکند. او پیوندی عمیق بین آموزههای اسلام و حملات تروریستی از جمله یازده سپتامبر میبیند و برای این مدعایش جملاتی مبنی بر استفاده از خشونت از قرآن نقل میکند.
هریس هم چنین به نقش سیاسی جناح راست مسیحی در ایالات متحده آمریکا و تاثیرش بر قوانین داروها، تحقیقات مربوط به سلولهای بنیادی و پیشگیری از شیوع ایدز در کشورهای در حال توسعه اشاره میکند. سپس هریس به عباراتی چون خیر و شر اشاره میکند و ادعا میکند اخلاق باید در جهت مسائلی چون شادی و نیک بختی انسان تعریف شود.
در نهایت هریس به معنویت میپردازد و میگوید تا زمانی که معنویت غربی مورد توجه باشد « ما بر شانه های کوتوله ها ایستاده ایم ». سپس به خودآگاهی اشاره میکند و شرح میدهد که چگونه انسان میتواند با به کار گرفتن تکنیکهای مدیتیشن مرز بین خود و طبیعت را از میان بردارد.
⭕️ لینک دانلود کتاب پایان ایمان
⭕️ لینک کمکی دانلود کتاب پایان ایمان
مطالب کانون آتئیست ها و آگنوستیک ها را از طریق شبکه های اجتماعی پیگیری نمایید:
کانال تلگرام کانون آتئیست ها و آگنوستیک ها:
برگه فیسبوک و اینستاگرام کانون آتئیست ها و آگنوستیک ها :
گروه تلگرام کانون آتئیست ها و آگنوستیک ها:
کسانی که بخاطر دین مذهب یا خدا جان انسان دیگری را میگیرند وحشی گری و جنون در آنان غلبه کرده. امیر رضا هستم مهاجر افغان از مشهد طرفدار آئین آتئیسم
پاسخحذف