📖 تکامل و رفتار انسان
دانلود کتاب تکامل و رفتار انسان
👤نوشته :جان کارترایت
ترجمه: بهزاد سروری خراشاد .
📍تعداد صفحه:444
♨️ بخشی از کتاب تکامل و رفتار انسان..!!
در کتاب منشا گونه ها ، داروین عمدا نسبت به کاربرد ایده هایش در مورد انسان،سرپوشیده و محتاط عمل کرد، اما به هر حال الگوهای استدلالی به قدر کافی روشن و صریح بودند، آن چنانکه درسال های بعدی، خود داروین به همراه هاکسلی،پروسه ای را برای بررسی و طرح اجداد و انساب تکاملی انسان آغاز نمودند.در انتهای کتاب منشا گونه ها بود که داروین پیش بینی جسورانه ای برای آینده روانشناسی صورت داد: من آینده دور را سرشار از حوزه های گسترده برای پژوهش های بس مهم تر می بینم.روان شناسی بر بنیانی تازه استوار خواهد شد که در آن کسب هر قدرت و استعداد ذهنی ضروری طی مراحلی است. نور حقیقت بر خاستگاه بشر و تاریخ او خواهد تابید. (Darwin,1859 b,p,458).
در مورد منشا انسان حق با داروین بود:کشف هر فسیل نور تازه ای است که می تابد.اما در مورد روان شناسی،انگار بنیان تازه ای که داروین بیشتر دیده بود ،عجله ای برای ظهور نداشت.با این همه در طول 20 سال اخیر نشانه هایی از پایه ریزی بنیان تکاملی قدرتمندی ظاهر شده است که به آن است تا رویکردی تماما داروینی نسبت به طبیعت انسان، به کار گیرد.بخش اعظم این کتاب درباره این بنیان هاست.
برای داروین روشن و مسلم بود که تمام حیات روی زمین از خاستگاههای پست تر تکامل یافته اند. رفتا،مورفولوژی همگی از دو نیروی انتخاب طبیعی و جنسی شکل گرفته اند. از این دیدگاه ، داروین به آنچه که می تواند آن را "وحدت گرایی روحی-عصبی" نامید اعتقاد داشت - ایده ای که می پندارد ذهن و جسم ماهیت های جدا از یکدیگر نیستند.والاس،در مورد بشریت، در اینکه ساختار بدنی انسان ها از جد مشترک انسان و انسان رخت های آدم نما ، نشات گرفته باشد، با داروین هم عقیده بود.اما با دیدگاهی که توانایی های ذهنی بشر را هم نتیجه ای از انتخاب طبیعی می دانست ، به شدت مخالفت می ورزید. با این همه داروین مصمم بود تا برنامه اش را به کرسی بنشاند. او با اشاره به اینکه هیچ تفاوت بنیادینی میان انسان و جانوران تکامل یافته تر وجود ندارد، بر اشتراک ذاتی ذهن انسان و جانوران تاکید داشت. (Darwin,1871;p 446)
فصل اول: مقدمه ی تاریخی :تکامل و نظریه های ذهن و رفتار ، از داروین به بعد
📌 بخش 1 : خاستگاه گونه ها
📌 بخش 2 : مطالعه ی رفتار جانوران
📌 بخش 3 : تکامل نظریه های رفتار انسان :داروین و پس از او
📌 بخش 4 : پیروزی فرهنگ
📌 بخش 5 : خیزش سوسیوبیولوژی و روان شناسی تکاملی
📌 فصل دوم : میراث داروین
📌 بخش 1 : سازوکار تکامل داروین
📌 بخش 2 : مشکلات داروین
📌 بخش 3 : آزمون برای مفهوم سازگاری
📌 بخش 4 : سازگاری و شایستگی : از گذشته تاکنون
📌 فصل سوم : ژن خود خواه
📌 بخش 1 : چند اصل اساسی ژنتیک
📌 بخش 2 : واحد انتخاب طبیعی
📌 بخش 3 : انتخاب خویشاوندی و فداکاری
📌 بخش 4 : تشخیص خویشاوندان
📌 بخش 5 : فداکاری متقابل
فصل 4 رفتار جفت یابی : از نظام ها تا استراتژی ها
📌 بخش 1 : چرا آمیزش؟
📌 بخش 2 : سکس و ناجورزامی
📌 بخش 3 : توصیف رفتار جفت یابی: نظام و استراتژی ها
📌 بخش 4 :عوامل موثر بر روی استراتژی های جفتگیری مشهود
📌 بخش 5 : نسبت جنسی :فیشر و پس از او
فصل 5 انتخاب جنسی
📌 بخش 1: جفت یابی
📌 بخش 2 : عواقب انتخاب دور جنسی
📌 بخش 3 : سرمایه گذاری والدینی،نرخ های تولید مثلی و نسبت جنسی عملکردی
📌 بخش 4 : رقابت دورن جنسی پس از آمیزش
📌 بخش 5 : انتخاب بین جنسی
فصل 6 تکامل مغز انسان
📌 بخش 1 : انسان و انسان رخت های بزرگ
📌 بخش 2 : هوش انسان و نخستی های دیگر
فصل 7 : ذهن مدولار و زبان
📌 بخش 1 : ذهن مدولار
📌 بخش 2 : زبان
فصل 8 :درک رفتار جنسی انسان : دیدگاه انسان شناسانه
📌 بخش 1 : جوامع ماقبل صنعتی یا جوامع سنتی معاصر
📌 بخش 2 : سکس و تاریخ
📌 بخش 3 : مقایسه ی فیزیکی بین انسان و نخستی های دیگر
📌 بخش 4 : تخمک گذاری پنهان
فصل 9 : انتخاب جفت در انسان : منطق تکاملی لذت جنسی
📌 بخش 1 : تکامل و لذت جنسی : پیش بینی ها و رویکردها
📌 بخش 2 : رویکردهای پرسشنامه ای
📌 بخش 3 : استفاده از تبلیغات منتشر شده
📌 بخش 4 : استفاده از تصاویر محرک
📌 بخش 5 : عدم تقارن نوسانی
📌 بخش 6 : رجحان نر به جوانی ، یائسگی ماده و درازی عمر
📌 بخش 7 : جذابیت ظاهری چهره: تعادل، تقارن و نشانه های صادقانه
فصل 10 تضاد درون خانواده ها و گروههای دیگر
📌 بخش 1 : برهمکنش ها والدین-فرزندان:چند نظریه ی اساسی
📌 بخش 2 : ستیز مادر - جنین
📌 بخش 3 : خشونت و جنایت در انسان
📌 بخش 4 : ستیزهای جنسی انسان
فصل 11 فداکاری،همکاری و بنیان های فرهنگ
📌 بخش 1 : نظریه ی بازی ها و خاستگاههای فداکاری انسان
📌 بخش 2: فداکاری :احساس و اخلاق
📌 بخش3 : توزیع ثروت:وراثت و سرمایه گذاری خویشاوندی در فرهنگ انسانی
فصل 12 پس گفتار : استفاده و سو استفاده از نظریه ی تکاملی
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر