۱۶ شهریور ۱۴۰۱
۱۴ شهریور ۱۴۰۱
حضرت محمد
🔴 بُراق در سنت اسلامی، نام مَرکبی آسمانی است که محمد در سفر شبانهٔ خود، معراج، مسیر بین مسجدالحرام در مکه تا مسجدالاقصی را بهوسیلهٔ آن پیمود.
در کهنترین روایات اسلامی موجود از واقعهٔ معراج، از این مرکب یاد شدهاست؛ گرچه در جزئیات موضوع و توصیفات ظاهری آن اختلاف بسیار است. در بیشتر روایات، جانوری سپید رنگ با جثهای میان اَستَر و درازگوش توصیف گشته که نزدیک رانهایش دو بال داشتهاست، و در هر گام به اندازه میدان دید خود پیش میرفتهاست.
اکثر منابع بر اینکه این موجود قابلیت پرواز داشتهاست متفق القول هستند اما در اینکه آیا صاحب بال بودهاست یا خیر، منابع دچار اختلاف هستند.
🆔 @CANOON_AA
۰۶ شهریور ۱۴۰۱
۰۳ شهریور ۱۴۰۱
۰۲ شهریور ۱۴۰۱
۲۷ مرداد ۱۴۰۱
۲۶ مرداد ۱۴۰۱
۲۲ مرداد ۱۴۰۱
آیاه های شیطانی
📖 کتاب آیات شیطانی
👤 نویسنده : سلمان رشدی
🖋 ترجمه : روشنک ایرانی
📍 تعداد صفحه : 524
♨️ بخشی از کتاب آیات شیطانی
♦️داستان کتاب آیات شیطانی در قالب رئالیسم جادوئی نوشته شده و روایت اصلی داستان شامل بازگوئی دگرگون شدهٔ زندگی محمد ( پیامبر اسلام ) در رمان با نام «محوند» در شهر مکه {در رمان با نام «جاهلیه»} است.
در میان این حکایت، بخش آیات شیطانی روایت میشود که در آن محمد پیامبر اسلام ابتدا خبر از وحی آیاتی در پشتیبانی از بتهای معروف کعبه میدهد ولی بعد آنرا لغزشی برخاسته از القائات شیطانی عنوان میدارد.
دو شخصیت نیز در حکایت معرفی میگردند که به مخالفت با «پیامبر» میپردازند:
یکی زن کاهن بیدین شیطان صفتی با نام «هند» است و دیگری شاعری است بذلهگو، گمانمند و هتاک با نام «بال».
وقتی پیامبر پیروزمندانه به شهر بازمیگردد، «بال» خود را در یک روسپیخانهٔ زیرزمینی که در آن روسپیها نام همسران پیامبر را بر خویش نهادهاند، پنهان میسازد.
همچنین یکی از صحابه پیامبر در تشکیک صحت گفتار او، مدعی میشود که پیامبر در بخشهایی از قرآن در حین وحی زیرکانه دستکاری کرده است.
۲- بخش دوم داستان ؛ عایشه، رعیت هندی را به تصویر میکشد که مدعی میشود از جبرئیل (فرشتهٔ مقرب) بدو وحی میشود. او همهٔ عوام روستایش را اغفال میکند تا با پای پیاده آهنگ سفری از برای زیارت بهسوی مکه کنند، با این ادعا که میتوانند پیاده از دریای عربی بگذرند. در این زیارت هنگامی که باورمندان همه پا به دریا گذارده و ناپدید میشوند به پایانی مصیبتبار میانجامد. دراین میان شاهدان واقعه، شرحهای ضدونقیضی از غرق شدن یا گذر معجزه وار این افراد از آب ارائه میدهند.
۳- بخش سوم؛ رؤیا یک رهبر مذهبی متحجر تبعیدی، با نام «امام» را در اواخر قرن بیستم به تصویر میکشد. این شخصیت کنایهای شفاف به زندگی روحالله خمینی در زمان تبعیدش در پاریس دارد ولی همچنین با دستمایههای اصلی راوی بازگشت کننده به شخصیت پیامبر در ارتباط است.